Jedním z důvodů, proč stále vzrůstá zájem o poznání praktické stránky precizního zemědělství nejen stran farmářů, ale i pedagogů středních odborných škol, je, že se toto odvětví rychle vyvíjí a nabízí možnost poznávat hranice dovedností a osobní kreativity. Celá tato velmi často skloňovaná oblast zemědělství vybízí k využívání bohaté škály dovedností a dosavadních zkušeností. Zároveň přináší příjemný bonus pohrát si s moderními technologiemi.
Neobejdete se bez selského rozumu, kritického myšlení, znalostí krajiny, půdy i agronomických postupů. Hodit se budou šikovné ruce k sestavení a ovládání bezpilotních letounů, chuť poznávat možnosti dostupných dat, open source technologií i schopnost spolupracovat s AI. Je to výzva pro učitele, ale zároveň skvělá příležitost, jak vést žáky k samostatnému uvažování.
Zkombinujte program QGIS s daty z Portálu farmáře pro školy (např. LPIS). K tomu přidejte dnes běžně dostupná data ze systému Copernicus a na mnohých středních školách již přítomné drony (oblíbené to výukové terénní vybavení) a můžete se hravě pustit do utváření pohledu na zemědělství současnosti i budoucnosti.
Co dalšího podstatného zaznělo v interakci mezi prezentujícím odborníkem a necelými dvěma desítkami pedagogů? Že nemusí existovat jedno správné řešení, proto je dobré věnovat pozornost již formulování vlastního úkolu. Přednášející Josef Chára to výstižně shrnul slovy: „Nebláznit, jít opravdu krok po kroku.“ Jestliže v praxi precizního zemědělství platí něco obzvlášť důležitého a možná se neříká vždy patřičně nahlas, pak je to následující poučka: „Jenom vložit peníze nestačí…, dobré je si tento vývoj naplánovat a dostat se tam evolucí, postupně v několika letech.“
Téma precizního zemědělství bylo součástí workshopu “Dálkové hodnocení a reakce na vlastnosti pozemku”, který se uskutečnil 22. října 2024 v areálu VOŠ a SZeŠ Benešov. Přizvaným odborníkem z praxe byl Ing. Josef Chára z Centra precizního zemědělství ČZU a SAS Agro.
Autor použitých fotografií: ÚZEI